Followers

Thursday 21 July 2011

Lawatan ke Pusat Pelupusan AL QUR'AN





Para peserta lawatan mendengar taklimat mengenai pelupusan Al Quran









Proses Pelupusan Al Quran



Para peserta mengasingkan Al Quran yang ingin dilupuskan

Mendengar taklimat mengenai proses pelupusan


Peserta mencuba sendiri mesin yang digunakan untuk proses pelupusan



Pelupusan ayat Al-Quran perlu ikut tertib



Pengerusinya, Rahmat Mahdan, berkata orang ramai dialu-alukan menghantar apa juga barangan mempunyai kalimah Allah, ayat Al-Quran dan hadis Rasulullah yang hendak dilupuskan kepada Pusat Pengumpulan Percetakan Saufi.

Katanya, bahan terkumpul akan dilupus menggunakan mesin pembakar khas (insinerator) yang kini dibangunkan dan dijangka sampai ke Pusat Pengumpulan dan Pelupusan Ayat Al-Quran Percetakan Saufi di Batu 10 Cheras, Kajang, akhir bulan ini.

“Saya sedih melihat akhbar lama yang mengandungi ayat Al-Quran dibiarkan bersepah di pusat pengumpulan barang kitar semula. Ini mungkin disebabkan orang ramai tidak tahu bagaimana hendak melupuskan ayat Al-Quran.

“Ia mendorong saya memulakan usaha ini kerana mahu menjaga kesucian ayat Al-Quran. Saya tidak mahu wahyu Allah dibiarkan begitu saja hanya kerana pemilik tidak tahu apa hendak dilakukan dengan Al-Quran buruk di rumah mereka, hanya terselit di celah dinding,” katanya. 
Beliau yang ditemui di Pusat Pengumpulan dan Pelupusan Ayat Al-Quran Percetakan Saufi berkata, kerja kebajikan itu dimulakan akhir 2008 dengan bantuan keluarga. 

Melalui kesungguhan itu, katanya ayat al-Quran dalam pelbagai rupa dan bentuk dikumpul sebelum dibakar dan dikebumikan di tanah miliknya. Sambutan orang ramai menghantar pelbagai barangan bercetak ayat al-Quran memaksa beliau menggiatkan kerja kebajikan itu.

Ini termasuk membangunkan mesin pembakar khas untuk tujuan melupuskan barangan bercetak ayat Al-Quran mengikut prosedur dan syariat Islam iaitu secara pembakaran selaras keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ke-30 yang bersidang pada 22 Ogos 1992. Abu daripada barangan dibakar itu kemudian ditanam atau dihanyutkan ke laut.

Rahmat berkata, Percetakan Saufi adalah syarikat percetakan yang telah diberi lesen oleh Bahagian Kawalan Penerbitan Teks Al-Quran Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk membekal, mengganti dan mengambil Al-Quran lama bukan Mushaf Uthmani bagi tujuan pelupusan.

Syarikatnya juga mendapat kebenaran Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran untuk membekal dan memulihara ayat suci di sekolah kebangsaan dan sekolah agama di seluruh negara. 

Selain itu katanya, Percetakan Saufi mengumpul dan melupuskan Al-Quran lama yang disalah cetak dan tidak mendapat kelulusan Lajnah Tashih Al-Quran KDN. 
Katanya, kebanyakan Al-Quran yang dicetak sebelum 1990 mengandungi perkataan yang salah dan jika dibaca oleh mereka yang kurang arif akan membawa maksud salah serta mendatangkan dosa.

“Sebagai insentif kepada orang ramai, Percetakan Saufi akan menggantikan Al-Quran baru untuk ditukarkan dengan al-Quran lama ini. Berikan kami dua Al-Quran lama dan kami ganti dengan satu Al-Quran Mushaf Resam Uthmani,” katanya.

Rahmat berkata, bagi menggalakkan umat Islam bersedekah melalui amalan wakaf, Percetakan Saufi menganjurkan program Skim Al-Quran Wakaf Malaysia bermula awal tahun lalu untuk diedarkan kepada pihak memerlukan.

Melalui skim wakaf itu, individu atau syarikat boleh menyumbangkan RM30 untuk naskah Al-Quran Mushaf Uthmani yang kemudian diedarkan ke masjid, surau, rumah anak yatim, rumah kebajikan, sekolah dan maahad tahfiz.

Sempena sambutan Maulidur Rasul pada 26 Februari lalu, Percetakan Saufi menyumbangkan 5,000 naskah Al-Quran kepada Kerajaan Melaka untuk diedarkan di masjid, surau dan sekolah agama di seluruh negeri itu. Mereka yang ingin menyertai Skim Al-Quran Wakaf Malaysia boleh menghubungi Percetakan Saufi: 03-26933049/03-26915184. 

Berita Harian

No comments:

Post a Comment